søndag den 7. november 2010

Minestrone med hvide bønner, basilikum og makaroni (Magasinet mad! nr. 9 - 2010)

 nogle af dagens ingredienser
 Klar til gryden
Nybagte boller

Aftenens tallerken

I dag fik vi denne suppe uden kød og det var super lækkert. Dog manglede jeg nogle friske ingredienser og måtte improvisere fordi den ikke smagte af så meget - så jeg ville skrive det jeg brugte i opskriften med kursiv. jeg nåede også lige at bage nogle boller vi fik til, så er der også til kærestens madpakke i morgen. Ellers var vi over ved et vennepar i går og få flæskesteg og et spil risk. Jeg har aldrig i mit liv spillet risk før men det var nu super hyggeligt. Ellers går det godt med lille manden, udover han hoster lidt. lige nu ser jeg Borgen mens jeg laver blog, synes altså det er en super serie. 

Du skal bruge:
1 stor gulerod (jeg brugte 4 små)
1 løg
2 fed hvidløg (jeg brugte 3)
3 stilke bladselleri
Lidt olie til stegning
1 dåse hakkede tomater
1 stor dåse tomat pure 
8 dl vand
1 dl makaroni (jeg brugte suppehorn)
1 grønsags bullion terning
1 dåse hvidebønner (jeg har brugt 2 dåser baked beans)
1 spsk friskhakket rosmarin (jeg brugte tørrede)
1 lille bund frisk basilikum (jeg brugte tørrede)
Sød Chili sovs efter smag
Lidt karry og andre krydderier efter smag
Salt og frisk kværnet peber
Frisk revet parmesan (jeg brugte noget der var revet på pakker)
Lidt olivenolie   

Sådan gør du: 
Start med at ordne grønsagerne. Skræl gulerødder og skær i skiver. Pil løget og skær dem i 6 både. Pil hvidløgene og skær dem i tynde skiver eller hak dem lidt groft. Rens bladsellerien og skær dem i skiver. Opvarm en rimelig stor gryde med lidt olie i og steg alle grønsager heri i to minutter. Tilsæt hakkede tomater, tomat pure, vand, bullion og makaroni. bring suppen i kog og skru ned for varmen. Så lægger du låg på og lader den simre i 10-15 min. Kom krydderurter/krydderier og bønner i maden og lad det varme godt i gennem. Bruger du frisk hakket basilikum skal det først vendes i lige inden servering. Anret suppen i dybe tallerkner, drys parmesan på og giv den lidt oliven olie. Spis lidt brød til og så der serveret. Mums :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar