tirsdag den 18. januar 2011

Julekys (hjemmelavede flødeboller med marcipanbund)

Marcipan skærers

Sukker og vand smeltes

Så er det klart til at blive smeltet.

æggehvider piskes med det smeltede sukkervand

jeg farvede det lyserød

med smeltet chokolade på

færdig

og så med lidt kokus på nogle af dem.

de smager rigtig godt - jeg tror man skal lade være med at komme frugtfarve i da det ellers bliver lidt tynd og bliver svært at styre. Jeg har lavede dem et par gange faktisk og de bliver bedst uden frugtfarve i. De smager rigtig godt - kan man nu ikke lide marcipan kunne man sagtens bruge nogle kiks. personligt synes jeg godt de kan blive lidt for søde med marcipan men min mand elsker dem. :D

Du skal bruge:
500 g  Ren Rå Marcipan
300 g sukker
1 dl vand
150 g past. æggehvider
250g chokolade (lys, mørk eller hvid)
lidt drys, kokos eller andet pynteligt 

Sådan gør du:
Ren Rå Marcipan skæres i 30 skiver, lægges på bagepapir og bages ved 180 °C i 5 min. Til guf tager du 300 g sukker og 1 dl vand og så skal det op og koge. Lad det yderligere koger i 2 min så blandingen er helt klar. 150 g past. æggehvider piskes let og den lidt afkølet sukkerlagen tilsættes langsomt, mens der piskes. Guf piskes stift med en håndmikser ved middel hastighed i mindst 15 min. Jeg har en pisker der kan stå selv og jeg kan foreslå man benytter sig af sådan noget. efter jeg har  lavet dem førstegang er jeg begyndt at lade det piske i en halv time mindst, det bliver det altså bedst af. Guffet skal være helt stift og fast, dette er vigtigt ellers kan man ikke give flødebollerne en  flot form.
Guffet sprøjtes på marcipan-bundene med en plastikpose, og flødebollerne bages i ca. 5 min. ved 180 °C, så de får en fast overflade. Efter afkøling pensles/dyppes flødebollerne med smeltet chokolade og pyntes med krymmel eller kokos.
Velbekom 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar